15 maja 2013

sałatka szopska

potrawa bułgarska. jedna z moich ulubionych sałatek. zakochałam się w niej dawno temu, będąc z rodzicami nad morzem czarnym. ale dopiero niedawno odkryłam jej sekret.
baza sałatki to papryka, pomidor i ogórek. zestaw dobrze znany z popularnej sałatki greckiej. co stanowi o wyjątkowości sałatki szopskiej ?


ser
ocet
pietruszka

ser. do sałatki używamy specjalnego bułgarskiego sera szopskiego. jest to ser solankowy. koniecznie owczy (!) trzeba uważać robiąc zakupy, bo w prawie identycznym opakowaniu sprzedawany jest ser solankowy krowi. różnica smaku kolosalna. oraz: krowi jest zbyt kruchy, aby zetrzeć go na tarce. a tarcie sera do tej sałatki jest obowiązkowe :-)
ocet. nie używam octu. sałatka szopska stanowi jedyny wyjątek. zachęcam wszystkich - także osoby, które octu nie używają - do spróbowania. efekt jest zaskakujący.
pietruszka. nie pamiętam, czy w bułgarskiej wersji sałatki była pietruszka. ja znalazłam wersję pietruszkową i trzymam się jej, bo bardzo pasuje.

zatem: do dzieła :-)

składniki:

3 czerwone papryki
3 średnie pomidory
1 krótki ogórek sałatkowy
1/2 czerwonej cebuli (miłośnicy mogą dać całą)
1/2 pęczka natki pietruszki
200 g sera solankowego owczego *
olej, ocet, sól

paprykę przekroić na 6 części wzdłuż, a następnie w słupki. pomidory i ogórek pokroić w kostkę. ja kroję dość grubo, bo tak lubię. można drobniej. jeśli w ogórku jest dużo pestek, warto je usunąć. cebulę pokroić w piórka i wycisnąć widelcem. warzywa wymieszać razem z pokrojoną natką. zdarza mi się robić wersję pikantną. wtedy dodaję kawałek drobniutko pokrojonej ostrej papryczki. bardzo pasuje :-)

tak przygotowane warzywa rozkładam na talerze. polewam sosem i posypuję startym serem. chyba że: mam wielu gości lub zabieram sałatkę w plener. wtedy mieszam wszystko w salaterce i tak podaję.

sos robi się przez wymieszanie 4 łyżek oleju lub oliwy + 1-2 łyżki wody + 1 łyżka octu winnego (u mnie z czerwonego wina) + 1/2 łyżeczki soli.

i na koniec: starty ser. solankowy. owczy. 

smacznego :-)



* opakowanie 200g wystarcza na 4 porcje talerzowe, lub na miskę sałatki. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...